Op werkdagen voor 23:30 besteld, morgen in huis*

Gratis verzending vanaf € 50,-

14 dagen bedenktijd

De specialist, legt het uit!

Paradigit Tips

Hoezo, geen WiFi verbinding op mijn laptop?!

laptops

U zet de laptop aan en wilt een internetpagina openen, maar wordt begroet met de melding dat de pagina niet geladen kan worden. Helaas komt het soms weleens voor dat u plotseling geen verbinding meer heeft met uw WiFi netwerk. Er kunnen hier veel redenen voor zijn. Wij nemen met u een aantal stappen door, waarmee de problemen vaak weer zijn opgelost.

Wat is de oorzaak?

Als eerste is het belangrijk dat u controleert of de laptop zelf geen verbinding kan maken, of dat het misschien het netwerk is. Kijk daarvoor op uw andere apparaten met een WiFi verbinding om te zien of deze wel met het netwerk verbonden zijn. Controleer ook de lijst met beschikbare WiFi netwerken om te zien of het signaal van uw buren wel in de lijst staat, maar die van u niet. U klikt hiervoor één keer met links op het icoontje van uw netwerkverbinding. Heeft u dezelfde problemen met andere apparaten dan is een storing  van uw modem, router of misschien wel een algemene internetstoring de oorzaak. Kijk voor storingen op de volgende pagina: http://storingsoverzicht.nl/. Bij een algemene storing kunt u helaas niets anders doen dan wachten tot deze storing is opgelost.

Alles werkt, behalve de laptop?

Wanneer de controle uitwijst dat het enkel de laptop is, zijn er een aantal oorzaken die u kunt controleren:

  1.  Klik één keer met de rechtermuisknop op het WiFi icoontje.
    • Kies in het menu voor 'problemen oplossen'. Windows probeert te achterhalen wat het probleem is en het vervolgens op te lossen.
    • Geeft de probleemoplosser een tip of mogelijke oorzaak welke niet automatisch getest kan worden? Controleer dit dan zelf indien mogelijk.
  2. Ziet u het WiFi icoontje, maar is deze anders dan normaal? Er is dan mogelijk geen ontvangst van uw eigen WiFi signaal, maar de laptop kan misschien wel WiFi ontvangen. Ga met de laptop dichter naar uw modem en/of router toe en controleer of u dan wel ontvangst krijgt.
  3.  
  4. Staat er een rood kruis bij het WiFi icoontje? Er is dan geen beschikbare verbinding.
    • Indien u het nog niet eerder had gedaan, controleer het door eenmaal op de linkermuisknop op het icoontje te drukken. Er komt dan een lijst met beschikbare netwerken. Staat er geen enkel netwerk in de lijst? Het kan dan zijn dat de WiFi ontvanger in de laptop simpelweg uitstaat.
    • Controleer het uitstaan van de ontvanger door op uw toetsenbord de FN toets en één van de F toetsen in te drukken. De juiste F toets heeft een icoontje van een antenne of iets dergelijks, dit verschilt per merk. Er komt op uw beeldscherm een melding te staan zoals bijvoorbeeld 'WiFi uit-/ingeschakeld'. Geeft het (uit- en) inschakelen geen oplossing? Er kan dan een probleem met de WiFi ontvanger in de laptop zijn.

Wat u zelf nog kunt doen

Wanneer de WiFi ontvanger nog steeds niet werkt en het voorgaande niet geholpen heeft, kan er nog een oplossing zijn. Bij deze stap maakt u eerst een back-up. Kopieer uw belangrijke foto's, documenten, enzovoorts naar een externe harde schijf of een USB stick. Exporteer uw mails en/of instellingen. LET OP! Het maken van een back-up is zeer belangrijk wanneer u deze nog niet heeft. U gaat nu namelijk de laptop herstellen naar de fabriekswaarden. Alle data gaat hiermee verloren!

  • Sluit de stekker van de lader op de laptop aan.
  • Ga met de muis naar de vier witte vierkantjes onderin en klik één keer met de linkermuisknop.
  • In het startscherm typt u, zonder verder ergens op te klikken, 'Herstel'.
  •  
  • Kies rechts bovenin voor 'Alles verwijderen en Windows opnieuw installeren'. Klik vervolgens met de linkermuisknop overal op ja of akkoord.
  • De laptop wordt teruggezet naar het 'nieuw uit de doos' moment.  Deze stap kan ongeveer 3 uur duren.
  • Test na de recovery of u verbinding kunt maken.
  • Zo ja, installeer alle Windows updates.
  •  
  • Controleer nogmaals de WiFi verbinding.
  • Installeer hierna uw eigen programma's en dergelijke.

Wanneer het probleem door een fout in de software veroorzaakt wordt zal de recovery het probleem ongetwijfeld oplossen. Het is sterk aan te raden om deze stap zelf eerst uit te voeren om onnodige kosten te besparen. Wanneer u uw laptop namelijk laat repareren, wordt deze stap ook altijd door het externe reparatiecentrum uitgevoerd. Het is de enige mogelijkheid om zeker te zijn van een defect aan de laptop zelf (hardware). Blijkt het toch te gaan om softwarematige fouten (deze worden niet gedekt door de garantie van de laptop) dan kunnen onderzoekskosten worden berekend.

Werkt mijn WiFi nu nog steeds niet?

Wanneer ook de recovery geen uitkomst biedt kunt u gebruikmaken van onze reparatieservice. U kunt hiervoor langskomen in één van onze winkels. Voor verdere vragen kunt u terecht in ons Helpcenter.

Meer weten? Lees ook: Drie tips om het maximale uit de accu van uw laptop te halen

Bekijk alle tipsBekijk alle laptops