Op werkdagen voor 23:30 besteld, morgen in huis*

Gratis verzending vanaf € 20,-

14 dagen bedenktijd

Aan welke eisen moet een hybride kantoor voldoen?

Langzaam maar zeker gaan we weer terug naar kantoor. Toch bevalt het thuiswerken bij de meeste bedrijven goed en gaan we ook in de toekomst steeds vaker thuis werken. Kantoor krijgt in dat geval een nieuwe functie, en daar komen voor veel bedrijven ook nieuwe hybride werkplekken bij kijken. Maar hoe kunt u die het beste inrichten? En aan welke wettelijke regels moet u als bedrijf voldoen?

Dat thuiswerken ook in de toekomst blijft, weten we inmiddels. Veel mensen hebben tijdens de coronacrisis ontdekt hoe fijn het is om thuis te kunnen werken. De voordelen als geen reistijd of files, betere werk en privébalans en beter concentratie spelen hierin een grote rol. Wel is het als bedrijf belangrijk om hier de juiste afspraken in te maken, wie werkt er thuis en wie werkt er op kantoor en wanneer?

Ondanks het feit dat thuiswerken populair is bij veel werknemers, zijn er ook veel mensen die het sociale contact missen. Dit leidt tot de verschuiving naar het hybride kantoor, dat een plaats is voor ontmoeting en overleg. Het inrichten van een hybride kantoor zorgt ervoor dat medewerkers zowel thuis als op kantoor prettig kunnen werken.

Vanuit de overheid worden werkgevers verplicht om werknemers een gezonde en veilige werkplek te bieden. Daarom zijn er wettelijk een aantal regels vastgesteld waar u als bedrijf aan moet voldoen. De arbowetgeving schrijft onder andere de volgende zaken voor:

Monitoren

Medewerkers zitten de hele dag achter een beeldscherm. Daarom is het belangrijk dat een scherm in hoogte verstelbaar is, zodat hij op ooghoogte kan staan. Wist u dat werknemers maximaal 6 uur per dag achter een scherm mogen zitten en daarnaast ook om de twee uur een korte pauze van 10 minuten moeten nemen? Bent u benieuwd naar zakelijke monitoren? Kijk dan hier.

Toetsenbord en muis

Als werkgever bent u verplicht om werknemers een toetsenbord aan te bieden. Werkt uw medewerker met een muis? Dan hoort hier ook een muismat bij. Bekijk hier alle ergonomische toetsenborden en muizen.

Kijkgemak

Veel tijd achter een beeldscherm doorbrengen, betekent ook veel tijd aan een bureau zitten. Volgens de arbowet moet een bureau in hoogste verstelbaar zijn, het bureaublad moet zo dun mogelijk zijn en de afmetingen minstens 120 centimeter breed en 80 centimeter diep.
De bureaustoel moet aan de NEN 1812-norm voldoen. Dit betekent onder andere dat de hoogte van de leuning, armleuning en zitting in hoogte verstelbaar moeten zijn. Op deze manier kunnen uw medewerkers ergonomisch werken.

(Dag)licht

Het laatste punt is op de meeste kantoren gelukkig al goed geregeld. Voldoende licht is erg belangrijk, dus als werkgever bent u verplicht om uw kantoor in te richten met zoveel mogelijk dag- en kunstlicht.

Omdat op een hybride kantoor niet alle werknemers tegelijk aanwezig zullen zijn, is het ook belangrijk om rekening te houden met digitalisering van vergaderingen. Richt bijvoorbeeld een aparte vergaderruimte in die is voorzien van camera’s en microfoons, waardoor medewerkers gebruik kunnen maken van videoconferencing en zorg ervoor dat uw medewerkers een headset ter beschikking hebben voor digitale vergaderingen met collega’s op de werkplek.

Bent u op zoek naar de juiste apparatuur voor het inrichten van een hybride kantoor of wilt u meer informatie? Wij helpen u graag! Neem gerust vrijblijvend contact op met Paradigit zakelijk door te bellen naar 040 – 309 0021 of te mailen naar zakelijk@paradigit.nl.