Gratis verzending vanaf € 25,-

Voor 23:30 besteld, morgen in huis

Beste computerspeciaalzaak 2015-2016

Ondersteun uw gezondheid met technologie

Smart Health

16-3-2016

Uitgerust wakker worden

gezondheid

Iedereen droomt er van om 's ochtend uitgerust wakker te worden. Helaas blijft het voor de meeste van ons een droom. Iedere ochtend worden velen onder ons vermoeid en nog niet helemaal uitgerust wakker. De voornaamste reden is dat we vaak abrupt worden wakker gemaakt door onze wekker. Hoe zou het zijn wanneer we op precies het juiste moment worden gewekt, waardoor we helemaal uitgerust de dag kunnen beginnen?         

Het belang van slapen

Waarom moeten we eigenlijk slapen? Het zou toch veel efficiënter zijn wanneer we 24/7 wakker kunnen zijn? Dan hebben we veel meer tijd voor werk, huishouden, vrienden en ontspanning. Helaas, een mens heeft écht slaap nodig.

Slaap is heel belangrijk voor uw gezondheid. Wetenschappers weten eigenlijk nog steeds niet precies wat ons lichaam allemaal doet in onze slaap en wat precies het doel is van slapen. Toch staat vast dat alle zoogdieren, waaronder de mens, slaap nodig hebben. Wanneer uw slaappatroon wordt verstoord, door bijvoorbeeld te weinig slapen, dan kunnen we overdag niet optimaal functioneren. Bij slaaptekort kunt u last krijgen van verschillende symptomen, zoals: spierpijn, hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, gapen en trillende handen. Daarnaast worden de meeste mensen sneller boos om iets kleins, omdat slaaptekort zorgt dat we prikkelbaar worden. Sommige mensen krijgen door slaaptekort zelfs last van geheugenverlies of raken helemaal verward.

Gewone wekker versus wake up light

We gaan kijken wat het verschil is tussen een wekker en een wake up light. Een 'normale' wekker werkt prima. Hij maakt u precies wakker op de tijd die u wilt, geen minuut eerder of later. Alleen kan u nogal schrikken van uw wekker. Dit omdat u erg abrupt wakker wordt gemaakt en u eigenlijk nog in een diepe slaap was. Een zogenaamde wake up light doet dit anders. Deze werkt met licht en eventueel geluiden. Het licht gaat 30 minuten voor de ingestelde wektijd geleidelijk aan intenser schijnen. Hiermee wordt zo goed mogelijk natuurlijk zonlicht nagebootst. Wanneer zonlicht op uw (gesloten) ogen schijnt, heeft dat een positieve invloed op uw energiehormonen en bereidt uw lichaam zich alvast voor om wakker te worden. Op de tijd die u in heeft gesteld om wakker te worden, is uw lichaam hier inmiddels ook klaar voor en wordt u uitgerust en rustig wakker.   

De drie voordelen van een wake up light

    1. Door de simulatie van de zonsopkomst wordt u geleidelijk gewekt
    2. U wordt energieker wakker dankzij het gebruik van licht
    3. Licht en geluiden zorgen ervoor dat u op een prettige manier ontwaakt

Meer weten? Lees ook: Beter slapen met de Withings Aura

Bekijk alle tips

Paradigit maakt gebruik van cookies. Hiermee kunt u persoonlijk en gebruiksvriendelijk bij ons winkelen.